دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۹
سرویس : کتابخانه دیجیتال
کد خبر : ۱۴۹۰۴
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس کتابخانه دیجیتال
دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر کرد:

کتاب سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی

کتاب سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
(دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹) ۱۳:۴۹

 

 

کتاب «سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی؛ دستورالعمل‌های سیاست‌گذاری و راهبرد» از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌‌ها منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، کتاب «سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی؛ دستورالعمل‌های سیاست‌گذاری و راهبرد» ترجمه‌ای است از «بهاره نصیری، سیما میربخش و آمنه بختیاری» که با مقدمه‌ای از دکتر «حسن بشیر»، به چاپ رسیده است. این کتاب در سال 2013 توسط یونسکو منتشر شده و نوشته‌های آن توسط هفت نویسنده تدوین شده است. کتاب مذکور یکی از جدیدترین کتاب‌ها در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی است که در آن دستورالعمل‌ها، سیاست‌گذاری و راهبردهای ویژه‌ای ارائه شده است.

براساس این گزارش، سواد‌رسانه‌ای و اطلاعاتی پایه‌ای برای ارتقای دستیابی به اطلاعات و دانش آزادی بیان و آموزش کیفی است و در برگیرنده مهارت‌هایی است که افراد به منظور مشارکت موثر در تمامی جبهه‌های توسعه به آن نیاز دارند.

پژوهش ها نشان می دهد کشورهایی که سیاست‌گذاری و راهبردهای ملی سواد رسانه‌ای  اطلاعاتی دارند از برنامه‌های گسترده‌تر و پایدارتری برخوردار هستند. این کتاب در نوع خود اولین موردی است که در آن سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به عنوان یک منبع ترکیبی در نظر گرفته شده است و به حق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات از طریق فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی می‌پردازد.

کتاب یاد شده از دو بخش به شرح زیر تشکیل شده است:

بخش اول شامل خلاصه و دستورالعمل‌های سیاست‌گذاری و راهبرد سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی است و بخش دوم نیز دربرگیرنده دستورالعمل‌ها در این زمینه است که خود از پنج فصل تشکیل شده است.

در بخش پایانی کتاب نیز پیوست تعاریف منتخب سواد اطلاعاتی، سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی و واژه‌نامه آورده شده است.

چاپ نخست کتاب ««سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی؛ دستورالعمل‌های سیاست‌گذاری و راهبرد» نوشته «آلتون گریزل، پنی مور، مایکل دزوانی، سانجای آستانا، کارولاین ویلسون، فکسون باندا و چیدو اونوما»، با ترجمه «بهاره نصیری، سیما میربخش و آمنه بختیاری» شمارگان 1000 نسخه، در قطع رقعی، و 284 صفحه، با قیمت 40000 تومان، دی ماه سال 1399 توسط  دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و همکاری مؤسسه مطبوعاتی نشرآوران منتشر  و به بازار عرضه شده است.

 تنظیم خبر:لیلی نوری میاندوآب

تعداد بازدید : ۴,۹۷۸
(دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹) ۱۳:۴۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید